U bolalarga erta yoshdan boshlab keyingi bosqichlarda — o‘rta va yuqori maktabda — muvaffaqiyatli o‘qish uchun zarur ko‘nikma va fazilatlarni shakllantirishga yordam beradi. Invento maktabida PYP dasturi 1–5-sinflarda (6–11 yosh) amalga oshiriladi. Ta’lim mahalliy kontekst, o‘quvchilarning ehtiyojlari va IB xalqaro standartlari hisobga olingan holda moslashtiriladi.
Boshlang‘ich maktabda PYP doirasida bolalar har yili barcha ta’lim yo‘nalishlarini birlashtiruvchi olti yirik mavzuli bo‘lim (Units of Inquiry) orqali asosiy fanlarni o‘rganadilar. Bu mavzular global fikrlashni, til va mantiqiy ko‘nikmalarni, dunyoni anglash va o‘zini boshqarish qobiliyatini rivojlantiradi.
Inventoda biz O‘zbekistonning milliy o‘quv dasturi talablari va IB standartlarini rejalashtirish hamda amalga oshirishda integratsiya qilamiz — xalqaro standartlarni O‘zbekiston realiyatlariga moslashtirib, ta’limni o‘quvchilar uchun maksimal darajada tushunarli va dolzarb qilamiz.
PYP yakunida o‘quvchilar o‘z bilim, ko‘nikma va qadriyatlarini namoyish etadigan yakuniy PYP Exhibition — jamoaviy loyihada ishtirok etadilar. Bu tadbir boshlang‘ich bosqich yakunlangani va keyingi — ko‘proq akademik hamda tadqiqotga yo‘naltirilgan MYP dasturiga tayyorlikni bildiradi.
PYP dasturi inson tajribasining muhim jihatlarini qamrab olgan olti transdisiplin mavzuga asoslanadi. Barcha fanlar ushbu mavzularga integratsiya qilinadi, bu esa bolalarga bog‘liqliklarni ko‘rish va bilimlarni real hayotda qo‘llashga yordam beradi.
Fan yo‘nalishlari:
PYP dasturi o‘quvchilari:
PYP doirasida biz translingval va fanlararo yondashuvni joriy etamiz, ya’ni til va predmet bo‘yicha ta’lim o‘zaro bog‘langan. O‘quvchilar ishlaydigan mavzular ularni ijodiy va tadqiqotchi kabi fikrlashga ilhomlantiradi.
IBda bola ta’lim jarayonining faol ishtirokchisi, nafaqat kuzatuvchi. Biz faqat predmet mazmunini emas, balki “qanday o‘qish” ko‘nikmalarini ham o‘rgatamiz: rejalashtirish, kuzatish, xulosa chiqarish va bilimlarni yangi vaziyatlarda qo‘llash.
O‘qituvchilar baholashning turli usullaridan foydalanadilar: ijodiy loyihalar, og‘zaki taqdimotlar va mustaqil mini-tadqiqotlar — ma’noli o‘qishni rag‘batlantirish uchun.
Biz O‘zbekiston Xalqaro Maktabi ekanligimizdan faxrlanamiz va o‘quvchilarda global fikrlashni O‘zbekistonning mahalliy kontekstini o‘rganish orqali shakllantiramiz.
Bolalar o‘z fikrlarini aniq ifoda etishni — og‘zaki va yozma, chizmalar, taqdimotlar va hatto ishoralar orqali — o‘rganadilar. Ular ovoz chiqarib o‘qiydilar, muhokamalarda qatnashadilar va loyihalarni himoya qiladilar. Bu ularga har qanday yoshda boshqalar bilan ishonchli muloqot qilishga yordam beradi.
Juftlik va guruh ishlari davomida o‘quvchilar hamkorlikni o‘rganadilar: tinglash, kelishish, vazifalarni taqsimlash va umumiy maqsadga erishish. Bu ko‘nikmalar IB Learner Profile asosidagi e’tiborli, ochiq fikrli kabi sifatlarni rivojlantiradi.
Tahlil qilish, mulohaza yuritish, savol berish va mavzular o‘rtasida bog‘liqlik topish — bularning barchasi har kuni mashq qilinadi. Biz ularni tanqidiy va ijodiy fikrlashga, haqiqiy tadqiqotchidek o‘ylashga o‘rgatamiz. Bu — tushuncha markazli (concept-based) ta’limning asosi.
O‘quvchilar mustaqil ravishda ma’lumot izlaydilar, kuzatadilar, xulosalar chiqaradilar, taqdimotlar tayyorlaydilar va natijalarni sinf bilan bo‘lishadilar. Yuqori sinflarda bu PYP Exhibition va yanada jiddiy akademik ishlar uchun tayyorgarlik bo‘ladi.
O‘quvchilar vaqtni boshqarish, topshiriqlarni kuzatib borish, shaxsiy buyumlarda tartibni saqlash va o‘z rivojlanishini monitoring qilishni o‘rganadilar. Biz refleksiyani — nimasi yaxshi chiqqani va nimani yaxshilash mumkinligini tahlil qilish odatini — rivojlantiramiz.
Ushbu ko‘nikmalar (muloqot, tafakkur, tadqiqot, hamkorlik va o‘zini boshqarish) IBda ATL — o‘qishga yondashuvlar tizimi deb ataladi. Ularni rivojlantirish butun dastur asosini tashkil etadi va bolaga mustaqil, ishonchli, motivatsiyali o‘quvchiga aylanishga, keyingi bosqich — MYP dasturiga tayyor bo‘lishga yordam beradi.